menusearch
ariyanaturkish.ir

حمل و نقل در استانبول

جستجو
صفحه اصلی
پنج شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۴۲:۱۰
جمعه هجدهم آبان ۹۷
(0)
(0)
حمل و نقل در استانبول

اتوبوس های شهری استانبول

اتوبوس های شهری در استانبول وسیله ای مناسب ولی شلوغ برای رفت و آمد به بسیاری از مناطق خرید و اماکن دیدنی هستند. دو  سیستم دولتی و خصوصی , سیستم اتوبوس رانی شهر راکنترل می

کنند. پرداخت کرایه اتوبوس های دولتی به وسیله ژتون , کارت اعتباری و بلیط انجام میشود.اتوبوس های خصوصی ( Ozel Halk Otobusu ) از نظر هزینه تفاوتی با اتوبوس های دولتی ندارند و فقط برای پرداخت

کرایه می توان از پول هم استفاده کرد.

توضیحات

متروی استانبول

در سال 2000 , اولین مسیر متروی شهربه بهره برداری رسید . در حال حاضر سیستم حمل ونقل ریلی استانبول دارای خطوط ام 2 ( M2 ) , ام 1 ( M1 ) و اف 1 ( F1 ) است.بخش الحاقی شمالی ازلونت چهاربه مسلک ( Maslak ) در سال 2009 افتتاح شد . بخش الحاقی  جنوبی , از تقسیم به ینیکاپی که از پل گلدن هورن و بخش زیرزمینی شبه جزیره تاریخی می گذرد , تا ایستگاه سیسهان ( Sishan ) دربیواقلوکامل شده و از سال 2009 راه اندازی شد.

توضیحات

تراموا در استانبول

ترامواها برای اولین بار در سال 1869 در استانبول شروع به کار کردند . اواخر سال 1990,نسخه ای شبیه ترامواهای قرمز قدیمی , در مسیری در طول خیابان استقلال , بین تقسیم و تونل (Tϋnel )که فقط 6/1کیلومتر طول داشت شروع به کار کردند.

در سال 2003 خط تراموای شماره تی 3 ( T3 ) بین کادیکوی و مودا ( Moda ) افتتاح شد . ترامواهای سریع السیر شماره تی 1 ( T1 ) سیرکسی را به توپکاپی متصل می کند.این خط در سال 2005 ازامینونو تا فیندیکی ( Findiki )گسترش پیداکرد که پس از 44سال برای اولین بار از روی  پل گالاتا از گلدن هورن عبورکرد . درسال 2011 خط تراموای تی 2 ( T2 ) به ان اضافه شد که از زیتینبورنو ( Zeitinburnu ) به باجیلار

 ( Bagcilar ) می رود.

توضیحات

خطوط آهن استانبول

کارفرمای بلژیکی در سال 1883 پروژه احداث راه آهن بین پاریس و استانبول را آغاز کرد . در سال 1889 , خط  شهر  بخارست  پایتخت رومانی به شهر استانبول به اتمام رسید و به این ترتیب, طی مسیر تمامأ ازراه زمینی میسر گشت . این مسیر به نام اورینت کسپرس (Orient Express) معروف بود و با آثار آگاتا کریستی معروف تر نیز شد.

امروزهترمینال سیرکسی ( Sirkeci ) ترمینال خطوط راه آهن ترکیه است که در سال 1890 به عنوان پایانه اورینت اکسپرس افتتاح شد؛ وامروزه پایانه تمامی خطوط بخش اروپایی و مرکز ارتباطی شبکه خطآهن ترکیه و بقیه اروپاستترمینال حیدرپاشا در بخش آسیایی, روزی چند بار خدمات رفت و برگشت به آنکارا و گاهی به نقاط دیگر آناتولی دارد.

بزرگراه های استانبول

بزرگراه ایالتی دی.صد ( D.100 ) و بزرگراه اروپایی ای . هشتاد ( E.80 ) , دو بزرگراه ارتباطی بین اروپا و ترکیه هستند. شبکه بزرگراه های اطراف استانبول , ازسمت شرق به آنکارا و از سمت غرب به ادیرنه ( Edirne )منتهی می شوند . تردد داخلی شهر, اغلب در بزرگراه جدید صورت می گیرد.پل بسفر و پل فاتح سلطان محمد ( Fatih Sultan Mehmet Bridge ) , شاهراههای ارتباطی بین بخش اروپایی و آسیاییبسفر هستند.

توضیحات

کشتیرانی وبندرگاه های استانبول

استانبول ازهمه طرف با آبهای مختلف از جمله تنگه بسفردریای مرمره و دریای سیاه احاطه شده است؛در نتیجه حمل ونقل دریایی در آن بسیار حیاتی است.برای رفت و آمد بین دو بخش اروپایی و آسیاییشهر,از کشتی ها و قایق های مسافربری استفاده می شود . قایق های  مسافربری و اتوبوس دریایی ( Seabus ) پرسرعت , اصلی ترین راه های ارتباط بین استانبول و جزایر پرنس ( Prince )را تشکیل میدهند

بندر استانبول , مهم ترین بندر ترکیه استبندرگاه گلدن هورن , اصولأ برای کشتی های کوچک و یا قایق های شخصی استفاده می شود؛در حالی که بندر کاراکوی ( Karakoy ) در گالاتا ,عبور و مرور کشتیهای بزرگ انجام می شود.اصلی ترین قسمت بارگیری در منطقه حارم ( Harem ) در بخش آسیایی شهر قرار دارد.

ایدو( IDO ) متصدی اتوبوس های دریایی پرسرعت در سال 1987 تأسیس شد.این اتوبوس های دریایی بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول حرکت می کنند.لنج هایی که بین ینیکاپی ( Yenikapi ) , دربخش اروپایی استانبول و باندیرما ( Bandirma ) تردد میکنند , باعث کاهش فاصله بین استانبول و ازمیر و دیگر نقاط اصلی در ساحل اژه می شوند.لنج هایی که بین ینیکاپی یا پندیک  ( Pendik ) در بخشآسیایی استانبول و یالوا ( Yalova ) تردد می کنند,فاصله بین استانبول بورسا یا آنتالیا را به طرز قابل توجهی کاهش می دهند.

توضیحات

فرودگاه های استانبول

استانبول سه فرودگاه بین المللی دارد

فرودگاه بین المللی آتاتورک ( IATA ), که بزرگتر و اصلی تر استکه در منطقه یزیلکوی ( Yesilkoy),بخش اروپایی استانبول و 24 کیلومتی غربی مرکز شهر قرار دارد . این فرودگاه در سال 2011 , از لحاظ ترافیک مسافر سی امین رتبه و از نظر تردد مسافران بین المللی , بیستمین رتبه را در جهان دارد وهشتمین فرودگاه پرتردد اروپامی باشد.اغلب پروازهایی که از ایران به استانبولانجام می شود , مانند ماهان و  ایران ایر  و آسمان به این فرودگاه می روند.

فرودگاه بین المللی سبیحا گوکجن , فرودگاهی کوچکتر است که در منطقه کورتکوی ( Kurtkoy )حدود 20 کیلومتری شرق ناحیه آسیایی و45 کیلومتری مرکز اروپایی قراردارد.

توضیحات

تاکسی در استانبول

 

استفاده از تاکسی ها ، ارزان ترین و ساده ترین راه رسیدن به مقصد است. بعضی از تاکسی ها ممکن است از روشن کردن تاکسی متر امتناع کنندو قیمت خودشان را بگویند. بهتر است سوار این تاکسی ها نشوید، چون معمولا کرایه را زیادتر از نرخ معمول می گویند. برای اطمینان بیشتر ، بهتر است به انگلیسی از آن ها هزینه مسیر را بپرسید و بخواهید تاکسی مترشان را روشن کنندتاکسی هایی که در ایستگاه اتوبوس می ایستند ، معمولا مخصوص گردشگران هستند. بهتر است سوارتاکسی ها نشوید ، چون کرایه ی بالایی دارند. بهترین کار این است که از تاکسی های در حال حرکت و یا آن هایی که در محوطه ی ایستگاه تاکسی ایستاده اند استفاده کنید. به خاطر ترافیک سنگین قسمت قدیمی شهر ، بهتر است در آنجا از مترو به جای تاکسی استفاده کنید.

توضیحات

تاکسی های خطی دلموش استانبول

 

 این تاکسی دولموش نامیده می شوند و مسیر های مخصوص خود را دارند. کرایه ی این تاکسی ها از اتوبوس بیشتر ، اما از تاکسی های معمولی کمتر بوده و ظرفیت شان تا سقف 8 نفر است. این تاکسی ها را از روی علامت دولموش که بر روی سقف شان نصب شده می توانید بشناسیددولموش به معنی پر شده است و معنایش این است که این تاکسی ها تا پر نشوند حرکت نم کنند.. بعضی از را های اصلی و مهم برای دولموش ها عبارتند از : از تکسیم به رامی نونو ، از تکسیم به کادیکوی ، از تکسیم به بوستان جی ، از کادیکوی به بوستان جی ، از شبکیتاش به نیسان تاسی.

توضیحات

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده